Missatge del Sant pare Francesc per a la
Jornada Mundial de l'Emigrant i el Refugiat 2015
UNA ESGLÉSIA SENSE FRONTERES,
MARE DE TOTS
MARE DE TOTS
Estimats germans i germanes:
Jesús
és «l'evangelitzador per excel·lència i l'Evangeli en persona» (Exhort.
Ap. Evangelii gaudium, 209). La seva sol·licitud especial pels més
vulnerables i exclosos ens convida a tots a tenir cura de les persones
més fràgils i a reconèixer el seu rostre sofrent, sobretot en les
víctimes de les noves formes de pobresa i esclavitud. El Senyor diu:
«Vaig tenir fam i em donàreu menjar; tenia set, i em donàreu beure; era
foraster, i em vau acollir, anava despullat i em vau vestir, estava
malalt i em vau visitar, a la presó i vinguéreu a veure» (Mt 25, 35-36).
Missió de l'Església, pelegrina a la terra i mare de tots, és per tant
estimar Jesucrist, adorar i estimar-lo, especialment en els més pobres i
desemparats; entre aquests, estan certament els emigrants i els
refugiats, que intenten deixar enrere difícils condicions de vida i tot
tipus de perills. Per això, el lema de la Jornada Mundial de l'Emigrant i
del Refugiat d'aquest any és: Una Església sense fronteres, mare de
tots.
En
efectivament, l'Església obre els seus braços per acollir a tots els
pobles, sense discriminacions i sense límits, i per anunciar a tots que
«Déu és amor» (1Jn 4,8.16). Després de la seva mort i resurrecció, Jesús
va confiar als seus deixebles la missió de ser els seus testimonis i de
proclamar l'Evangeli de l'alegria i de la misericòrdia. Ells, el dia de
Pentecosta, van sortir del Cenacle amb valentia i entusiasme; la força
de l'Esperit Sant va vèncer els seus dubtes i vacil·lacions, i va fer
que cadascú escoltés el seu anunci en la seva pròpia llengua; així des
del començament, l'Església és mare amb el cor obert al món sencer,
sense fronteres. Aquest mandat abasta una història de dos mil·lennis,
però ja des dels primers segles l'anunci missioner va fer visible la
maternitat universal de l'Església, explicitada després als escrits dels
Pares i represa pel Concili Ecumènic Vaticà II. Els Pares conciliars
van parlar de Ecclesia mater per explicar la seva naturalesa.
Efectivament, l'Església engendra fills i filles i els incorpora i «els
abraça amb amor i sol·licitud com seus» (Const. Dogmàtica. Sobre
l'Església Lumen gentium, 14).
L'Església
sense fronteres, mare de tots, s'estén pel món la cultura de l'acollida
i de la solidaritat, segons la qual ningú pot ser considerat inútil,
fora de lloc o descartable. Si viu realment la seva maternitat, la
comunitat cristiana alimenta, orienta i indica el camí, acompanya amb
paciència, es fa propera amb la pregària i amb les obres de
misericòrdia.
Tot
això adquireix avui un significat especial. De fet, en una època de tan
vastes migracions, un gran nombre de persones deixa els seus llocs
d'origen i emprèn el arriscat viatge de l'esperança, amb l'equipatge ple
de desitjos i de temors, a la recerca de condicions de vida més
humanes. No és estrany, però, que aquests moviments migratoris suscitin
desconfiança i rebuig, també en les comunitats eclesials, abans fins i
tot de conèixer les circumstàncies de persecució o de misèria de les
persones afectades. Aquests recels i prejudicis s'oposen al manament
bíblic d'acollir amb respecte i solidaritat a l'estranger necessitat.
D'una
banda, sentim en el sagrari de la consciència la crida a tocar la
misèria humana i a posar en pràctica el manament de l'amor que Jesús ens
va deixar quan es va identificar amb l'estranger, amb qui pateix, amb
quants són víctimes innocents de la violència i l'explotació. D'altra
banda, però, a causa de la debilitat de la nostra naturalesa, "sentim la
temptació de ser cristians mantenint una prudent distància de les
nafres del Senyor" (Exhort. Ap. Evangelii gaudium, 270).
La
força de la fe, de l'esperança i de la caritat permet reduir les
distàncies que ens separen dels drames humans. Jesucrist espera sempre
que ho reconeguem en els emigrants i en els desplaçats, en els refugiats
i en els exiliats, i així mateix ens crida a compartir els nostres
recursos, i en ocasions a renunciar al nostre benestar. Ho recordava el
Papa Pau VI, dient que «els més afavorits han de renunciar a alguns dels
seus drets per posar amb més liberalitat seus béns al servei dels
altres» (Carta ap. Octogesima adveniens, 14 maig 1971, 23).
D'altra
banda, el caràcter multicultural de les societats actuals convida a
l'Església a assumir nous compromisos de solidaritat, de comunió i
d'evangelització. Els moviments migratoris, de fet, requereixen
aprofundir i reforçar els valors necessaris per garantir una convivència
harmònica entre les persones i les cultures. Per això no n'hi ha prou
la simple tolerància, que fa possible el respecte de la diversitat i
dóna pas a diverses formes de solidaritat entre les persones de
procedències i cultures diferents. Aquí se situa la vocació de
l'Església a superar les fronteres ia afavorir «el pas d'una actitud
defensiva i recelosa, de desinterès o de marginació a una actitud que
posi com a fonament la" cultura de la trobada ", l'única capaç de
construir un món més just i fratern »(Missatge per a la Jornada Mundial
de l'Emigrant i del Refugiat 2014).
No
obstant això, els moviments migratoris han assumit tals dimensions que
només una col·laboració sistemàtica i efectiva que impliqui els estats i
les organitzacions internacionals pot regular eficaçment i fer-los
front. En efecte, les migracions interpel·len a tots, no només per les
dimensions del fenomen, sinó també «pels problemes socials, econòmics,
polítics, culturals i religiosos que suscita, i pels dramàtics
desafiaments que planteja a les comunitats nacionals ia la comunitat
internacional »(Benet XVI, Carta enc. Caritas in veritate 29 juny 2009,
62).
A
l'agenda internacional tenen lloc freqüents debats sobre les
possibilitats, els mètodes i les normatives per afrontar el fenomen de
les migracions. Hi ha organismes i institucions, en l'àmbit
internacional, nacional i local, que posen el seu treball i les seves
energies al servei de tots emigren a la recerca d'una vida millor.
Malgrat els seus generosos i lloables esforços, cal una acció més eficaç
i incisiva, que serveixi d'una xarxa universal de col·laboració,
fundada en la protecció de la dignitat i centralitat de la persona
humana. D'aquesta manera, serà més efectiva la lluita contra el tràfic
vergonyós i delictiu d'éssers humans, contra la vulneració dels drets
fonamentals, contra qualsevol forma de violència, vexació i esclavitud.
Treballar junts requereix reciprocitat i sinergia, disponibilitat i
confiança, sabent que «cap país pot afrontar per si sol les dificultats
unides a aquest fenomen que, sent tan ampli, afecta en aquest moment a
tots els continents en el doble moviment d'immigració i emigració»
(Missatge per a la Jornada Mundial de l'Emigrant i del Refugiat 2014).
A
la globalització del fenomen migratori cal respondre amb la
globalització de la caritat i de la cooperació, perquè s'humanitzin les
condicions dels emigrants. Alhora, cal intensificar els esforços per
crear les condicions adequades per garantir una progressiva disminució
de les raons que porten a pobles sencers a deixar la seva pàtria a causa
de guerres i caresties, que sovint es concatenen unes a les altres.
A
la solidaritat amb els emigrants i els refugiats cal afegir la voluntat
i la creativitat necessàries per desenvolupar mundialment un ordre
econòmic-financer més just i equitatiu, juntament amb un major compromís
per la pau, condició indispensable per a un autèntic progrés.
Benvolguts
emigrants i refugiats, ocupeu un lloc especial en el cor de l'Església,
i la ajudeu a tenir un cor més gran per manifestar la seva maternitat
amb tota la família humana. No perdeu la confiança ni l'esperança. Mirem
a la Sagrada Família exiliada a Egipte: així com en el cor matern de la
Mare de Déu i en el cor sol·lícit de sant Josep es va mantenir la
confiança en Déu que mai ens abandona, que no us falti aquesta mateixa
confiança en el Senyor. Us encomano a la protecció i us imparteixo de
cor la benedicció apostòlica.
Vaticà, 3 setembre 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada