dimarts, 30 d’abril del 2019
Un comunicat per tenir en compte
COMUNICAT
DAVANT EL MAQUILLATGE I OPACITAT DE LES DADES PUBLICATS SOBRE LA IMPLEMENTACIÓ DE LA RENDA GARANTIDA DE CIUTADANIA (*)
El
passat 15 d'abril, en plena campanya electoral, diversos diaris
publicaven a "pàgines especials" la informació titulada "La Renda
Garantida de Ciutadania ja arriba a més de 120.000 persones" (1), i un
subtítol on diu que aquesta prestació "té gairebé el doble de
beneficiaris que la Renda Mínima d'Inserció ".
Aquesta
asseveració del subtítol és falsa, i busca maquillar l'incompliment de
la Llei de la Renda Garantida de Ciutadania (RGC) resultat d'una pèssima
gestió i de la voluntat de restringir tant sí com l'accés a aquest
dret, rebutjant de manera injusta la gran majoria de les noves
sol·licituds efectuades des de 15 de setembre de 2017.
En efecte, en aquest article publicitari s'informa que hi ha hagut un increment del 92%
respecte de les 62.525 persones que percebien la Renda Mínima
d'Inserció al setembre de 2017. No obstant això, aquest increment és
rotundament fals perquè no comptabilitza el nombre de 44.895 persones
que van percebre prestacions de complements de pensions no contributives
en aquesta mateixa data. Si sumem tots dos col·lectius, el nombre de
persones beneficiàries de prestacions que es deriven de l'aplicació de
la llei RGC ascendeix a 107.420 persones. Per tant, l'increment de
persones beneficiàries de noves sol·licituds des setembre 2017 fins el
15 d'abril de 2019 ascendeix a 13.080 (120.500-107.420), és a dir un increment percentual del 12,18%, res a veure amb el percentatge del 92% indicat en l'article propagandístic.
D'altra
banda, la mateixa xifra de 120.500 persones beneficiàries és
qüestionable ja que suma persones beneficiàries de prestacions de
caràcter diferent, tant per les seves característiques com per les seves
quanties econòmiques: la prestació de la Renda Garantida de Ciutadania i
la prestació complementària de pensions i prestacions socials (2).
Amb
la finalitat de tenir una informació real que permeti una valoració
rigorosa de la implementació de la llei RGC, la Comissió Promotora de la
RGC ve reclamant a la Direcció d'Economia Social, el Tercer Sector, les
cooperatives i la Autoempresa de la Generalitat de Catalunya (DGES), el
nombre de resolucions aprovades i persones beneficiàries, de manera
diferenciada segons el tipus de prestació (3). També s'ha sol·licitat el
nombre d'expedients i persones beneficiàries que perceben en
l'actualitat cadascuna de les prestacions, un cop descomptats els
expedients suspesos o extingits per diverses causes (trobar feina,
deixar de complir els requisits, etc.)
L'afirmació
en aquest article, que la millora de la informació explica l'evolució
positiva del percentatge de sol·licituds aprovades en els últims mesos,
ens sembla discutible ja que no té en compte el nombre de sol·licituds
valorades en cada mes, i l'efecte desànim en persones potencialment
beneficiàries de la RGC que renuncien a sol·licitar-les vistes les
dificultats a què es reconegui aquest dret. Tampoc serveix per donar una
explicació satisfactòria de les nombroses denegacions injustes de les
prestacions, comprovades en els punts d'assessorament a les persones
sol·licitants, els 9.300 recursos d'alçada presentats fins a desembre de
2018, els centenars reclamacions per silenci positiu incomplert, i de
recursos al contenciós administratiu.
La
implementació de la RGC és deplorable. De les 133.746 noves
sol·licituds d'RGC i complements, des del 15 de setembre de 2017 fins el
9 de desembre de 2018 (4), només es van aprovar 10.468 sol·licituds, és
a dir el 7,82%, sent rebutjades per denegació, desistiment, o no
consideració 121.816, és a dir el 91,1%, quedant pendents de valoració
en aquesta data 1.462 sol·licituds (1,1%).
Si
considerem que l ' "Informe d'aplicació i efectivitat de la llei RGC"
presentat pel Conseller de Treball, afers socials i famílies Sr. Chakir
el Homrani a la Mesa del Parlament el 28 de desembre passat de 2018
reconeixia que el percentatge de sol·licituds aprovades de Renda Mínima
d'Inserció a l'abril de 2016 era del 46,76%, mentre que a les noves
sol·licituds de prestacions de RGC i complements només és del 12,18%; si
a més, tenim en compte les dades de pobresa severa facilitades per
IDESCAT una vegada finalitzat 2017, que arriba al 5% de la població a
Catalunya o 347.000 persones, hem de concloure, que la implementació de
la Llei de la RGC s'està gestionant de manera indeguda.
Davant
els problemes observats en la implementació de la llei de la RGC el
Parlament de Catalunya va aprovar el 22 de novembre de 2018 una moció
que obliga el govern de la Generalitat a revisar la totalitat de
sol·licituds rebutjades i documentar-les. Fins avui desconeixem si aquesta moció ha estat complerta.
Davant
l'opacitat de la Direcció general d'Economia Social (DGES) en la gestió
de la llei RGC, posada en evidència per la Resolució 114/2019 de la
Comissió de Garantia de l'accés a la informació pública de la
Generalitat que obliga a donar plena resposta a la sol·licitud
d'informació pública presentada el 31 d'agost de 2018 (5), té més sentit
que mai la nostra demanda presentada davant els grups parlamentaris i
recolzada per mocions i declaracions aprovades pels ajuntaments de Santa
Coloma de Gramenet, Badia del Vallès, Santa perpètua de la Mogoda,
Cornellà, Vilafranca del Penedès, Prat de Llobregat, Barcelona, etc.,
d'aprovar una auditoria independent sobre la gestió del Departament de
Treball, afers socials i famílies de la Generalitat en la implementació
de la llei de la Renda garantida de Ciutadania.
24 abril 2019
Comissió Promotora Renda Garantida de Ciutadania
Notes:
(*)
Encara que no figura la signatura de l'autor o entitat que ha redactat
el contingut d'aquestes pàgines especials, es dedueix pel seu contingut
que el seu origen està en l'àmbit de la Conselleria de Treball, afers
socials, i famílies.
(1)
Aquesta pàgina publicitària informa que el nombre de persones
beneficiàries és de 120.500 persones, sumant incorrectament prestacions
diferents, la Renda Garantida de Ciutadania (RGC) que és la prestació
central de la llei, i els complements de pensions no contributives i
prestacions socials.
(2)
La prestació de complements de pensions no contributives i prestacions
socials s'estableix en la Disposició addicional tercera de la llei RGC
(3)
La dita informació es va començar a sol·licitar el 31 d'agost del 2018,
i en sol·licituds posteriors. No hi ha hagut resposta de la DGES fins a
la data.
(4) Veure informes publicats al web del Departament de Treball, Afers Socials i families en setembre 2018 i 11 de gener el 2019.
(5)
El termini perquè la DGES compleixi aquesta Resolució i faciliti les
dades sol·licitades per la Comissió Promotora de la RGC finalitza el
proper 25 d'abril, després d'aprovar-una sol·licitud d'ampliació del
termini.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)