COMUNICAT
El
redactat del projecte de llei de la Renda Garantida de Ciutadania (RGC)
entre representants del Departament de treball, afers socials i
famílies de la Generalitat de Catalunya i de la Comissió Promotora, ha
finalitzat amb dos greus desacords.
El
primer desacord afecta a l'artº 25 sobre "Resolució administrativa de
les sol·licituds de Renda Garantida de Ciutadania". La posició dels
representants del govern no respecta l'acord adoptat per unanimitat dels
grups parlamentaris en la ponència que tramita el projecte de llei pel
qual s'estableix un termini màxim de quatre mesos a l'Administració
pública competent per atorgar o denegar la prestació, i el caràcter de
silenci positiu si transcorregut el termini de 4 mesos no s'ha notificat
la resolució a la persona interessada, i el dret d'accés als efectes
econòmics de la RGC des de la data de presentació de la sol·licitud, en
tots aquests aspectos el grup parlamentari JUNTS PEL SI va manifestar el
seu acord.
Ara
la representació del govern preten allargar el termini màxim de quatre a
vuit mesos, establir el silenci administratiu com a negatiu, i retarda
el termini dels efectes econòmics de la RGC al mes següent de presentar
la sol·licitud.
La
Comissió Promotora considera inacceptable la posició del govern perquè
suposa un greu perjudici per a les persones i famílies vulnerables, que
després de 6 mesos de carència o ingressos inferiors a l'IRSC hauran
d'esperar fins a 8 mesos a que es dicti resolució; el silenci
administratiu negatiu dificulta l’acces al dret a la RGC, icentiva
l’ineficacia de l’administració de la Generalitat i subordina el dret de
les persones a la gestió administrativa, la qual cosa crea indefensió, i
provoca el cansament i desistiment entre les persones que tenen dret a
la RGC, tal com demostra l'experiència pràctica en altres prestacions
vigents; a tot aquests perjudicis s'afegeix el retard d'un mes en
l'abonament de la RGC.
El
segon desacord afecta la disposició addicional tercera que estableix
que les persones beneficiàries d'una pensió no contributiva per
invalidesa o jubilació de la Seguretat Social (apartat 2), o les
persones beneficiàries d'altres ajuts, prestacions i pensions (apartat
3), - sempre que els seus ingressos siguin inferiors al llindar
d'ingressos per accedir a la RGC-, tenen dret a una prestació
complementària a càrrec de la Generalitat de Catalunya, fins a la
cuantía de l’indicador derendes de suficiencia, que fixa el llinar de la
pobresa.
La
representació del govern planteja descomptar a aquests complements la
quantitat de 150 euros mensuals, incomplint l'Acord signat el passat 15
de maig entre representants del Departament de treball, afers socials i
famílies, i de la Comissió Promotora, que en el seu art 10 sobre el
"Caràcter subsidiari i complementari de la RGC respecte dels ajuts i
prestacions estatals d'atur i per ocupació i a pensions del sistema de
seguretat social" estableix aquests complements per equiparar el nivell
de les seves prestacions al dels perceptors de la RGC, sense fixar la
reducció de 150 euros mes.
Les
conseqüències d'aquest incompliment és deixar sense efectes pràctics en
2017 i 2018 l'esmentat complement per a les persones vulnerables
d'aquests col·lectius, particularment a les persones que visquin soles
(majoritariament dones grans) o en nuclis familiars amb ingressos
inferiors a l'IRSC, o amb un escàs complement en 2019 i 2020.
La
posició del govern, no només incompleix l'art 10 de l'Acord, sinó l'art
1 de l'Acord que estableix la finalitat de la proposta de llei de la
RGC de "assegurar els mínims d'una vida digna a les persones i famílies
que es troben en situació de pobresa ... ", i en conseqüència incompleix
greument l'art 24.3 de l'Estatut d'Autonomia, generant un tracte
discriminatori entre persones en situació de pobresa.
La
Comissió Promotora reunida el 31 de maig crida els grups parlamentaris
que participen en la ponència a fer respectar l'acord que van adoptar
per unanimitat que afecta les Resolució administrativa de sol·licituds
de RGC, i fer complir els termes de l'Acord signat el 15 de maig, i els
principis establerts en l'artº 24.3 de l'Estatut d'Autonomia.
La
Comissió Promotora crida a les entitats socials, polítiques i cíviques
que promouen i donen suport a la Renda Garantida de Ciutadania a
multiplicar les gestions cap als diferents àmbits implicats, amb
l'objectiu de facilitar la superació positiva dels desacords i arribar a
una bona llei.
La
Comissió Promotora estudiarà i promourà les iniciatives necessàries que
permetin arribar a un acord satisfactori, coherent amb l'art 24.3 de
l'Estatut d'Autonomia, i que pugui votar-se favorablement en sessió
plenària del Parlament en el termini més breu possible.
Barcelona 1 juny 2017
Comissió promotora renda Garantida de Ciutadania
COMUNICADO
El
redactado del proyecto de ley de la Renta Garantizada de Ciudadanía
(RGC) entre representantes del Departamento de trabajo, asuntos sociales
y familias dela Generalitat de Cataluña y de la Comisión Promotora, ha
finalizado con dos graves desacuerdos.
El primer desacuerdo
afecta al artº 25 sobre “Resolución administrativa de las solicitudes
de Renta Garantizada de Ciudadanía”. La posición de los representantes
del gobierno no respeta el acuerdo adoptado por unanimidad de los grupos
parlamentarios en la ponencia que tramita el proyecto de ley por el que
se establece un plazo máximo de cuatro meses a la Administración
pública competente para otorgar o denegar la prestación, el carácter de
silencio positivo si transcurrido el plazo de 4 meses no se ha
notificado la resolución a la persona interesada, y el derecho de acceso
a los efectos económicos de la RGC desde la fecha de presentación de la
solicitud, en todos estos aspectos el grupo parlamentario JUNTS PEL SI
manifestó su acuerdo.
Ahora
la representación del gobierno pretende alargar el plazo máximo de
cuatro a ocho meses, establecer el silencio administrativo como
negativo, y retrasa el plazo de los efectos económicos de la RGC al mes
siguiente de presentar la solicitud.
La
Comisión Promotora considera inaceptable la posición del gobierno
porque supone un grave perjuicio para las personas y familias
vulnerables, que tras 6 meses de carencia o ingresos inferiores al IRSC
tendrán que esperar hasta 8 meses a que se dicte resolución; el silencio
administrativo negativo dificulta el acceso al derecho a la RGC,
incentiva la ineficacia de la administración de la Generalitat i
subordina el derecho de las personas a la gestión administrativa, lo
cual crea indefensión, y provoca el cansancio y desestimiento entre las
personas que tienen derecho a la RGC, tal como demuestra la experiencia
práctica en otras prestaciones vigentes; a todo estos perjuicios se
añade el retraso de un mes en el abono de la RGC.
El segundo desacuerdo
afecta a la Disposición adicional tercera que establece que las
personas beneficiarias de una pensión no contributiva por invalidez o
jubilación de la Seguridad Social (apartado 2), o las personas
beneficiarias de otras ayudas, prestaciones y pensiones (apartado 3), -
siempre que sus ingresos sean inferiores al umbral de ingresos para
acceder a la RGC-, tienen derecho a una prestación complementaria a
cargo de la Generalitat de Cataluña, hasta la cuantía del indicador de
rentas de suficiencia, que fija el umbral de la pobreza.
La
representación del gobierno plantea descontar a dichos complementos la
cantidad de 150 euros mensuales, incumpliendo el Acuerdo firmado el
pasado 15 de mayo entre representantes del Departamento de trabajo,
asuntos sociales y familias, y de la Comisión Promotora, que en su artº
10 sobre el “Carácter subsidiario y complementario de la RGC respecto de
las ayudas y prestaciones estatales de paro y por ocupación y a
pensiones del sistema de seguridad social” establece dichos complementos
para equiparar el nivel de sus prestaciones al de los perceptores de la
RGC, sin fijar la reducción de 150 euros/mes.
Las
consecuencias de tal incumplimiento es dejar sin efectos prácticos en
2017 y 2018 dicho complemento para las personas vulnerables de estos
colectivos, particularmente a las personas que vivan solas
(mayoritariamente mujeres mayores) o en núcleos familiares con ingresos
inferiores al IRSC, o con un escaso complemento en 2019 y 2020.
La
posición del gobierno, no solo incumple el artº 10 del Acuerdo, sino el
artº 1 del Acuerdo que establece la finalidad de la propuesta de ley de
la RGC de “asegurar los mínimos de una vida digna a las personas y
familias que se encuentren en situación de pobreza…”, y en consecuencia
incumple gravemente el artº 24.3 del Estatuto de Autonomía, generando un
trato discriminatorio entre personas en situación de pobreza.
La
Comisión Promotora reunida el 31 de mayo llama a los grupos
parlamentarios que participan en la ponencia a hacer respetar el acuerdo
que adoptaron por unanimidad que afecta a las Resolución administrativa
de solicitudes de RGC, y hacer cumplir los términos del Acuerdo firmado
el 15 de mayo, y los principios establecidos en el artº 24.3 del
Estatuto de Autonomía.
La
Comisión Promotora llama a las entidades sociales, políticas y sociales
que promueven y apoyan la Renta Garantizada de Ciudadanía a multiplicar
las gestiones hacia los diferentes ámbitos implicados, con el objetivo
de facilitar la superación positiva de los desacuerdos y alcanzar una
buena ley.
La
Comisión Promotora estudiará y promoverá las iniciativas necesarias que
permitan alcanzar un acuerdo satisfactorio, coherente con el artº 24.3
del Estatuto de Autonomía, y que pueda votarse favorablemente en sesión
plenaria del Parlamento en el plazo más breve posible.
Barcelona 1 de junio 2017
Comisión promotora renta Garantizada de Ciudadanía