diumenge, 28 de març del 2021

Una entrevista a Santi Boza, president de l'ACO (Acció Catòlica Obrera)

 

SANTI BOZA

 

PRESIDENT D'ACCIÓ CATÒLICA OBRERA (ACO)

“Fer la revisió de vida no és com anar al psicòleg”

 - BARCELONA





“Empel­tats a Jesús, que ens dona vida” és el lema triat per Acció Catòlica Obrera (ACO) per a aquesta Set­mana Santa, un lema amb què els mili­tants volen seguir “el seu com­promís evan­ge­lit­za­dor del món del tre­ball, mal­grat la incer­tesa i les pors que com­porta la situ­ació actual de pandèmia”. L’ACO, que es va fun­dar el 1953 i és un dels movi­ments de cris­ti­ans catòlics de base més potents a casa nos­tra, per on han pas­sat milers de cata­lans, mai havia vis­cut un curs de “tran­sició”com aquest. Amb la vista posada en la cele­bració del pròxim con­sell, que s’ha hagut d’ajor­nar fins al maig del 2022”, els mili­tants no volen “obviar que els moments espi­ri­tu­als en comu­ni­tat, mal­grat la vir­tu­a­li­tat i les distàncies obli­ga­des, han de con­tri­buir més encara al nos­tre crei­xe­ment com a mili­tants sense por del futur i amb una mirada oberta i espe­rançada”.
Què és l’ACO?
L’ACO és una asso­ci­ació de cris­ti­ans catòlics que cre­iem en l’Evan­geli i que tenim la figura de Jesús com a refe­rent de la nos­tra vida. El movi­ment s’iden­ti­fica històrica­ment amb el món obrer i la lluita per les injustícies soci­als, com altres movi­ments catòlics obrers d’altres països i de casa nos­tra, la Ger­man­dat Obrera d’Acció Catòlica, per exem­ple, i tre­ba­llem per pro­moure la justícia en la soci­e­tat i la dig­ni­tat del tre­ball. La nos­tra eina pri­mor­dial, que no és exclu­siva del nos­tre movi­ment, és la revisió de vida i també l’estudi de l’Evan­geli, la lec­tura analítica del Nou Tes­ta­ment en clau actual.
Què és la revisió de vida?
És revi­sar fets de la nos­tra vida a la llum de l’Evan­geli. Fun­ci­o­nem en petits grups, d’entre cinc i 10 per­so­nes, que es for­men a par­tir de les zones en què es divi­deix l’enti­tat a cada diòcesi i cada grup fa de forma periòdica tro­ba­des en què es fan aques­tes revi­si­ons fent ser­vir els mate­ri­als que faci­lita el movi­ment. És un pro­ce­di­ment que es basa en tres punts: veure, jut­jar i actuar.
Què vol dir?
Els fets de vida de cadascú de nosal­tres es posen sobre la taula i es “veuen”, s’expo­sen, fixant-nos en les cau­ses i les con­seqüències del fet. Després aquests fets es “jut­gen”, que vol dir que hem de mirar com ens inter­pel·la Jesús davant d’ells. I, final­ment, és el torn de l’“actuar”, que és on se’ns con­vida a l’acció i on els mem­bres del grup adqui­rei­xen com­pro­mi­sos a par­tir de la revisió rea­lit­zada.
Els temes de què par­leu són per­so­nals?
Sí, coses que ens pas­sen en el dia a dia. Hi ha molts temes rela­ci­o­nats amb el món labo­ral, per exem­ple, de rela­ci­ons entre com­panys... Però es pot par­lar de qual­se­vol fet de vida, de l’àmbit fami­liar, fins i tot de pare­lla, qüesti­ons que a vega­des poden ser incòmodes... Però també es poden trac­tar temes que en aquest moment esti­guin afec­tant la soci­e­tat.
La gent ha de ser gent molt amiga!
No hem de ser amics, tot i que al final la gent ho acaba sent, natu­ral­ment, perquè expli­quem coses molt per­so­nals i perquè els grups ens veiem periòdica­ment. Nosal­tres pen­sem que aquesta con­fiança en el grup i la revisió de vida és una eina que ens ajuda a créixer. Evi­dent­ment el nivell de relació entre els mem­bres del grup ha de ser bo perquè es genera una gran inti­mi­tat i con­fiança. Vol­dria dis­tin­gir la revisió de vida de les teràpies...
...d’ajuda?
Exacte. No és com anar al psicòleg perquè la revisió de vida va més enllà. No es tracta de “solu­ci­o­nar un pro­blema”, sinó que s’està fent un tre­ball i s’intenta mirar qual­se­vol fet de la nos­tra vida amb els ulls de Jesús. Mirem com Jesús ens inter­pel·la res­pecte a això. La dinàmica del veure, jut­jar i actuar es porta més enllà dels grups, perquè mol­tes refle­xi­ons del movi­ment seguei­xen aquesta dinàmica. Quan volem refle­xi­o­nar sobre un fet uti­lit­zem aquesta fórmula, que és la de mirar amb ulls pro­funds les coses després de veure com ens inter­pel·la l’Evan­geli. De fet, mirar les coses en pro­fun­di­tat i ana­lit­zar-les, siguis o no cre­ient, és molt con­ve­ni­ent.
Amb la pandèmia, els grups de revisió de vida com han fun­ci­o­nat?
La veri­tat és que ens ha con­di­ci­o­nat la nos­tra forma de fun­ci­o­nar, perquè ha sigut difícil tro­bar-se i, com molta gent, també ens hem hagut de posar les piles amb el món telemàtic. També, i per culpa de la pandèmia, hem ajor­nat el con­sell, que es fa cada qua­tre anys i és el que marca la pri­o­ri­tat de curs, la temàtica gene­ral de bona part del tre­ball dels grups. Aquesta pri­o­ri­tat es deci­deix cada qua­tre anys a par­tir de les apor­ta­ci­ons dels dife­rents grups i s’havia de fer aquest 2021 però no hem tin­gut temps de pre­pa­rar-lo i el farem el 2022. La pandèmia ho ha tras­to­cat tot i ha posat en relleu la pre­ca­ri­e­tat que ens envolta.
També ens fa pen­sar en la nos­tra res­pon­sa­bi­li­tat? És el que diu el papa Fran­cesc a ‘Lau­dato si’, oi?
La pandèmia posa de mani­fest que nosal­tres tenim molta res­pon­sa­bi­li­tat pel que fa al canvi climàtic i és un toc d’atenció que ens fa ser cons­ci­ents que pot­ser no hem trac­tat bé la terra que habi­tem. Per tant, ara mateix és molt encer­tat tre­ba­llar aquesta encíclica del papa, que posa el dit a la llaga de la nos­tra res­pon­sa­bi­li­tat i què hem de fer per can­viar les coses.
Fran­cesc fa un crit per l’eco­lo­gisme inte­gral, on demana que siguem res­pon­sa­bles. Des de l’ACO us hi heu sen­tit inter­pel·lats?
Justícia i Pau ha impul­sat, i nosal­tres hi par­ti­ci­pem, la xarxa Lau­dato si o Lau­dato si cada dia, que pretén donar difusió a l’encíclica, tre­ba­llar els seus aspec­tes. És impor­tant mirar com som inter­pel·lats com a cris­ti­ans: què n’estem fent, del nos­tre pla­neta; com estem con­su­mint, i com hem de con­su­mir. També es parla de la sobi­ra­nia ali­mentària. Des d’aquesta pla­ta­forma s’anima les enti­tats que la inte­grem a fer difusió, a través de vídeos i altres mate­ri­als, també a les xar­xes, de com podem trans­for­mar aspec­tes del dia a dia per can­viar el món.
I tot aquest tre­ball que feu des dels movi­ments soci­als, les vos­tres refle­xi­ons... arri­ben a la soci­e­tat en gene­ral?
La veri­tat és que tenim un repte perquè tenim coses a dir, tre­ba­llem, refle­xi­o­nem i arri­bem a con­clu­si­ons, i no és gens fàcil que aques­tes refle­xi­ons arri­bin a la soci­e­tat. Les enti­tats d’església i l’Església en gene­ral fem molta feina que després té poca difusió... Una de les dar­re­res coses que hem fet sobre el tre­ball decent en què van par­ti­ci­par les enti­tats que for­mem la pas­to­ral obrera va ser un acte extern per donar visi­bi­li­tat a les nos­tres refle­xi­ons sobre la pre­ca­ri­e­tat del tre­ball, però poca gent ali­ena a l’Església s’en va fer ressò, aquesta és la veri­tat. Quan les refle­xi­ons, siguin del caire que siguin, es fan des de la pers­pec­tiva de l’Església, és difícil arri­bar a altres esfe­res, mal­grat que siguin objec­tiu comú amb mol­tes d’aques­tes. També hi ha una qüestió de pre­ju­di­cis i, per molt alter­na­tiu que siguis dins l’Església, si una cosa és de l’Església molta gent ja ni ens mira.
Des d’Acció Catòlica Obrera rei­vin­di­queu mol­tes cau­ses.
El Dia de la Dona, per exem­ple, per par­lar d’una mobi­lit­zació molt recent. Una de les nos­tres raons de ser és rei­vin­di­car la dig­ni­tat del món del tre­ball i aquesta no es pot rei­vin­di­car si no es parla de la dig­ni­tat del tre­ball de la dona.
Els movi­ments de l’Església tenen gent sobre­tot gran? la gent jove s’hi implica? Hi ha relleu?
L’ACO, que s’ha nodrit històrica­ment de la gent jove de la JOC, la Joven­tut Obrera Cris­ti­ana, ara mateix té dèficit de per­so­nes joves, és veri­tat. A l’ACO en aquests moment hi ha molta gent de mit­jana edat i gent gran, podem dir que el gruix va dels 40 als 60 anys. Aquesta és la rea­li­tat avui. Hi va haver moments, a prin­ci­pis dels vui­tanta, en què hi va haver una crisi molt gran en tots els movi­ments de l’Església i molta gent se’n va des­vin­cu­lar, però tot això va can­viar entre els vui­tanta i els noranta, que va ser d’una gran par­ti­ci­pació en els movi­ments catòlics. Però ara la veri­tat és que la gent jove, que havia sigut una veu impor­tant, ara mateix no està en aquesta línia... Estem per­dent el flux de gent jove que venia de la JOC.
I si no ve la gent de la JOC?
Al marge de la gent jove hi ha molts casos de gent ja adulta que en un moment de la seva vida deci­deix parar, inten­tar refle­xi­o­nar, i vol pro­var d’entrar en un equip de revisió de vida. És gent valenta, que accepta posar la seva vida al des­co­bert per refle­xi­o­nar-hi des de la pers­pec­tiva de l’Evan­geli.
Gent que es com­pro­met. Pot­ser cada cop n’hi ha menys?
A part de la crisi pròpia dels movi­ments de l’Església, crec que els pro­ces­sos de reflexió, d’allò de tro­bar-se per par­lar... en gene­ral van en con­tra del temps que vivim, un temps que es queda més amb la mirada curta, amb la gent de bòlit pel seu dia a dia. Nosal­tres apos­tem per refle­xi­o­nar, per les jor­na­des de for­mació, reces­sos.
L’ACO i els seus grups són revi­sats pels con­si­li­a­ris. Aquesta figura... han de ser cape­llans?
Tots els movi­ments d’acció catòlica tenen un con­si­li­ari gene­ral però després també cada grup de mili­tants té un con­si­li­ari, però avui no ha de ser religiós, pot ser laic. El con­si­li­ari no és que sigui un mem­bre més de l’equip, és el que vet­lla per l’acom­pa­nya­ment en la fe.
Cada cop n’hi deuen haver més, de laics, ja que hi ha menys cape­llans...
Sí, cada cop hi ha més laics fent aquesta funció. De fet, hi ha cur­sos per for­mar laics perquè puguin fer de con­si­li­a­ris.
Quan el papa diu que s’ha de con­fiar i pro­mo­ci­o­nar els laics?
El papa ens inter­pel·la a par­ti­ci­par en la vida ecle­sial; la presència del laïcat s’ha de pro­mo­ci­o­nar perquè som molt impor­tants en l’Església. Pre­ci­sa­ment, i per fer sen­tir la nos­tra veu abans de la pandèmia, mol­tes enti­tats de la diòcesi de Bar­ce­lona, entre aques­tes l’ACO, vam par­ti­ci­par en el congrés de laics que va tenir lloc a Madrid pro­mo­gut per la Con­ferència Epis­co­pal Espa­nyola. El lema del congrés va ser Poble de Déu en sor­tida. L’ACO, a part, forma part de l’Apos­to­lat Seglar.
El futur de l’Església sou els laics?
Sí, i cal un acom­pa­nya­ment a aquesta rea­li­tat, que l’Església s’obri i que es parli del pro­ta­go­nisme dels laics perquè encara hi ha temes que no estan resolts. El paper de la dona a l’Església, per exem­ple, és un tema no resolt. Però són inèrcies que mal­grat la rei­vin­di­cació de les bases són molt difícils de vèncer. Es van fent pas­sos petits però hi ha molta feina a fer. De moment és difícil veure els fruits d’aquest debat, que hi és.
El mes de febrer des del movi­ment vàreu fer una jor­nada d’estudi sobre la pas­to­ral obrera? Què és la pas­to­ral obrera?
La pas­to­ral obrera forma part de la doc­trina social de l’Església i és una manera que l’Església té de mani­fes­tar que el mis­satge de Jesús és tan­gi­ble en la soci­e­tat. Com que el tre­ball forma part de la dig­ni­tat de la per­sona, la pas­to­ral obrera diu que el tre­ball hau­ria de ser trans­for­ma­dor i ver­te­bra­dor de la soci­e­tat. En aquesta dar­rera jor­nada que vam fer el mes de febrer, vam posar sobre la taula tres temes molt impor­tants: la pre­ca­ri­e­tat del tre­ball dels joves, la rea­li­tat dels immi­grants sense papers i els atu­rats de llarga durada, tres pre­ca­ri­e­tats que amb la pandèmia s’han agreu­jat més.