dimarts, 17 de març del 2020

Mesures econòmiques contra les conseqüències del coronavirus 17 de març de 2020


Gráfico del reparto de los 200.000 millones de euros que ha anunciado el Gobierno.


L'oportunitat de viure la quaresma

Coronavirus: una oportunidad para secularizar la Cuaresma

CORONAVIRUS: UNA OPORTUNIDAD PARA SECULARIZAR LA CUARESMA


Xavier CasanovasHace tiempo que trato de hacer apología de la necesidad de secularizar la Cuaresma. Por razones evidentes, nuestras sociedades occidentales han ido tomando cada una de las celebraciones religiosas y adaptándolas al calendario secular: la Navidad se ha convertido en la adoración al dios del consumo; la Pascua en una rendición al pecado de la gula; las Fiestas Mayores, consagradas históricamente a la devoción piadosa de los patrones de los pueblos, en la entrega a una fiesta sin fin. Y en algunos casos, podemos llegar a afirmar que no se ha perdido el sentido del todo.
Ahora bien, es evidente que una sociedad capitalista como la nuestra llenará de nuevos significados sólo lo que la beneficia -fiesta, desmesura, crecimiento- y rechazará y reducirá a la insignificancia todo lo que pueda llegar a cuestionarla. No nos engañemos, la Cuaresma, ni es sexy ni hará ganar dinero a nadie. Por eso podría convertirse en una poderosa arma de combate.
Como nos recuerdan a menudo profetas contemporáneos como Jorge Riechmann, el decrecimiento llegará, sea voluntariamente o por la fuerza. Y puestos a elegir, y por el bien de los que siempre acaban pagando los platos rotos, mejor que sea por las buenas. Pero es aquí donde surge la gran pregunta: ¿qué pulsión podrá acompañar la necesaria transición que se impone hacia un estilo de vida desacelerado y no compulsivo? ¿Qué voluntad será capaz de negarse a querer más, tener más, correr más y no ser percibida como una extravagancia? ¿Qué sentido ascético no será vivido como una limitación impuesta de un deseo insaciable? En sociedades secularizadas, donde la Cuaresma, que no es ni más ni menos que la preparación del cuerpo y el espíritu para poder hacerse consciente de lo que es una vida auténtica, tiene cada vez menos adeptos, ¿encontraremos una versión secular que nos impulse a opciones de vida (aunque sea durante una temporadita al año) no autodestructivas?
Pues como parece que esta reflexión llega tarde o no ha querido ser oída antes, lo que podría haber sido voluntariamente, ahora será por la fuerza. La situación creada por el coronavirus es el ejemplo paradigmático. Está obligando a los gobiernos a medidas drásticas de confinamiento. Quisiera imaginar que de manera necesaria, aunque hay quien legítimamente especula con doctrinas del shock y estados de excepción permanentes. Interrupción de la vida laboral y escolar, cancelación de vuelos y viajes, y como consecuencia de ello una economía en caída libre, actividad productiva estancada,… ¿No es exactamente eso lo que vendría a ser una Cuaresma inevitable?
Ahora que nos hemos visto obligados, hagamos de la necesidad virtud y pensemos de qué manera, vivir con menos, buscar el silencio, detenernos, querer el decrecimiento (con el consiguiente impacto positivo a nivel ambiental) podría ser también una opción vital válida, y probablemente la única posible. Podríamos, a partir del próximo año, recordando el aprendizaje que habrá significado esta crisis del coronavirus, y que tarde o temprano terminará, reconocer que por unas semanas abrimos los ojos y se nos hizo evidente -porque lo habíamos olvidado, y sin memoria el progreso no son más que escombros que dejamos atrás que diría Benjamin- que nuestro horizonte es finito, que no somos realidad virtual sino cuerpo físico que sufre y se agota, que no hay futuro sin un presente consciente de sus límites y que la peor de las tentaciones que tenemos como seres humanos son la desmesura y el espejismo del dominio total. Porque recordemos: somos polvo, y en polvo nos convertiremos.
Si la Cuaresma cristiana culmina con la alegría de la Pascua, esta cuaresma secular y forzada nos llevará, claramente, hacia el gozo de la vida solidaria y austera, respetuosa con la naturaleza, una vida humilde y sobria que es condición de posibilidad y garantía de una vida plena.


CORONAVIRUS: UNA OPORTUNITAT PER A SECULARITZAR LA QUARESMA


Xavier CasanovasFa temps que miro de fer apologia de la necessitat de secularitzar la Quaresma. Per raons evidents, les nostres societats occidentals han anat agafant cadascuna de les celebracions religioses i adaptant-les al calendari secular: el Nadal s’ha convertit en l’adoració al déu del consum; la Pasqua en una rendició al pecat de la gola; les Festes Majors, consagrades històricament a la devoció pietosa dels patrons dels pobles, en l’entrega a una festa sense fi. I en alguns casos, podem arribar a afirmar que no se n’ha perdut el sentit del tot.
Ara bé, és evident que una societat capitalista com la nostra omplirà de nous significats només allò que la beneficia -festa, desmesura, creixement- i rebutjarà i reduirà a la insignificança tot allò que pugui arribar a qüestionar-la. No ens enganyem, la Quaresma, ni és sexy ni farà guanyar diners a ningú. Per això podria convertir-se en una poderosa arma de combat.
Com ens recorden sovint profetes contemporanis com Jorge Riechmann, el decreixement arribarà, sigui voluntàriament o a la força. I posats a escollir, i pel bé dels que sempre acaben pagant-ne els plats trencats, millor que sigui per les bones. Però és aquí on sorgeix la gran pregunta: ¿quina pulsió podrà acompanyar la necessària transició que s’imposa cap a un estil de vida desaccelerat i no compulsiu? ¿Quina voluntat serà capaç de negar-se a voler més, tenir més, córrer més i no ser percebuda com una extravagància? ¿Quin sentit ascètic no serà viscut com una limitació imposada d’un desig insaciable? En societats secularitzades, on la Quaresma, que no és ni més ni menys que la preparació del cos i l’esperit per a poder fer-se conscient del que és una vida autèntica, té cada cop menys adeptes, ¿trobarem una versió secular que ens impulsi a opcions de vida (ni que sigui durant una temporadeta a l’any) no autodestructives?
Doncs com sembla que aquesta reflexió arriba tard o no ha volgut ser escoltada abans, el que podria haver estat voluntàriament, ara serà per la força. La situació creada pel coronavirus n’és l’exemple paradigmàtic. Està obligant als governs a mesures dràstiques de confinament. Voldria imaginar que de manera necessària, tot i que hi ha qui legítimament especula amb doctrines del xoc i estats d’excepció permanents. Aturada de la vida laboral i escolar, cancel·lació de vols i viatges, i com a conseqüència d’això una economia en caiguda lliure, activitat productiva estancada,… No és exactament això el que vindria a ser una Quaresma inevitable?
Ara que ens hi hem vist obligats, fem de la necessitat virtut i pensem de quina manera, viure amb menys, buscar el silenci, l’aturada, el decreixement (amb el consegüent impacte positiu a nivell ambiental) podria ser també una opció vital vàlida, i probablement la única possible. Podríem, a partir de l’any vinent, tot recordant l’aprenentatge que haurà significat aquesta crisi del coronavirus, i que tard o d’hora acabarà, reconèixer que per unes setmanes vam obrir els ulls i se’ns va fer evident -perquè ho havíem oblidat, i sense memòria el progrés no són més que runes que deixem enrere que diria Benjamin- que el nostre horitzó és finit, que no som realitat virtual sinó cos físic que pateix i s’esgotà, que no hi ha futur sense un present conscient dels seus límits i que la pitjor de les temptacions que tenim com a éssers humans són la desmesura i el miratge del domini total. Perquè recordem-ho: som pols, i en pols ens convertirem.
Si la Quaresma cristiana culmina amb l’alegria de la Pasqua, aquesta quaresma secular i forçada ens portarà, clarament, cap al goig de la vida solidària i austera, respectuosa amb la natura, una vida humil i sòbria que és condició de possibilitat i garantia d’una vida plena.